JellyPages.com

Thursday 4 April 2013

Knot, Bend dan Hitch

Assalamualaikum semua... Minggu ini 16 mac 2013, kelas asas kembara belajar mengenai Knot, Bend dan Hitch. Jom kita lihat perbezaannya..

KNOTS (SIMPUL)
Definisi:
Simpul adalah ikatan pada tali atau tambang yang di buat dengan sengaja untuk keperluan tertentu

BENDS (SIMPUL PENYAMBUNG)
Definisi:
Simpul yang digunakan untuk menyambung dua tali untuk menghasilkan tali gabungan yang lebih panjang. Simpul ini juga boleh digunakan pada dua tali yang berbeza diameternya. Contoh simpulan bunga geti.

HITCH (SIMPUL PENGIKAT)
Definisi:
 Simpul yang diikat pada benda atau objek lain. Objek tersebut tali lain yang bukan digunakan untuk mengikat simpul ini. (tali yang diikatkan ke tali lain)
Jom tengok jenis-jenis Knot dan Bend:

jenis2 simpulan:

1) Thumb Knot (Simpul mati)
 

Kegunaanya: Digunakan untuk menyambung dua utas tali yang sama besar dan dalam kondisi tidak licin/ tidak basah. Sesuai digunakan untuk mematikan ikatan


2) Reef Knot (Buku Sila)
 
Kegunaannya : Ikatan buku sila digunakan untuk mengikat kain pembalut luka, menyambung tali yang sama besar saiznya dan untuk mematikan ikatan barang-barang. Kedua-dua punca atau hujung tali tersebut senang dibuka semula

3) Clove hitch 1 ( Simpulan Manuk)
 
Kegunaannya : Simpulan ini akan digunakan sebagai permulaan untuk mengikat pada kayu atau sebagainya. Sebagai contoh, untuk mengikat tali pada batang kayu, mengikat tail sampan atau bot semasa berlabuh, mengikat khemah pada tiang kayudan  memulakan ikatan pada kayu.

4) clove Hitch2 (simpulan Manuk 2)
         
Kegunaanya: Merupakan asas bagi menambat ikatan di hujung atau di tengah-tengah tali. Boleh dijadikan sebagai ikatan sauh dan
Digunakan untuk mengikat mangsa di usungan (ikatan awal dan akhir).

5) Fisherman's Knot (Simpulan Pengail)
 
Kegunaannya : -Simpulan pengail digunakan untuk menyambung tali pada mata kail atau menyambung tali yang licin.

6) Double fisherman knot
 
Kegunaanya: Simpul ini diguanakan untuk menyambung tali yang dalam keadaan basah. Ia juga digunakan untuk manyambung dua tali yang berbeza ukuran.

7) Bowline (Tindih Kasih)
 
kegunaanya: Digunakan untuk membuat tanjul yang tidak boleh mencerut.Ia juga digunakan untuk kerja-kerja menyelamat,iaitu dengan cara mengikatkan tali pada pinggang.



8) Figure of 8 (Simpul Angka 8)
 
Kegunaannya:Merupakan satu simpul pengunci yang tidak mudah dilepaskan.Simpul angka no.8 ini juga merupakan salah satu daripada stopper knots

9) Figure of 8 on the bight
 
Kegunaanya: Digunakan untuk meletakkan gelung di hujung tali, atau di sekitar objek. Ia juga berguna untuk menyamakan beban pada dua sauh. Ia juga digunakan dalam mendaki dan meneroka gua.

10) Figure of 8 follow through
 
Kegunaanya: Digunakan ntuk menyangkut bahagian tanjul pada pancang dan sebagai ikatan sementara semasa memanjat dinding.

Refleksi:
           Ramai yang mengeluh apabila belajar tentang simpulan dan ikatan. Agak  sukar menguasai kemahiran ini, tetapi jika menggunakan teknik yang betul dan mengetahui caranya-caranya pasti mudah. Ilmu ini amat berguna dalam kehidupan seharian. Kemahiran ini mungkin dapat menyelamatkan nyawa seseorang di saat kecemasan. Selain itu, ia juga boleh digunakan dalam menaiki bot, memancing, perhiasan, mengangkat barang, menghubungkan sesuatu, aktiviti wall climbing, flying fox, abseiling dan sebagainya.
Akhir kata, pembelajaran minggu ini amat berguna dan memberi manfaat kepada semua. Terima kasih =)


2 comments: