JellyPages.com

Thursday 18 April 2013


Kelas asas kembara 23 mac minggu ni belajar pasal kayak. Kayak? Haaa teruja tak dengar? Dengar je kayak teruja sangat tapi takut jugak.. macam2 laa fikir.. sebelum naik tu, En. Ifrat ada bagi pengenalan tentang bahagian2 kayak.. yang paling penting kenalah pakai jaket keselamatan (Bouyancy Aid or Personal Floatation Device) untuk memastikan kita terapung walaupun terjatuh ke dalam air.. macam mamat2 kat bawah ni.. =P



(pinjam gambar sat =P)


Tadaaaa..bila dah pakai, baru lah selamat.. hehe lepas tu, kami kena turun kat air dan berenang dulu sebelum berkayak.. belajar imbangkan badan.. walaupun tak pandai berenang, dengan adanya buoyancy aid ni, boleh jugak la berenang.. hehe

Okay, sekarang kita kenal dulu bahagian-bahagian kayak:


 1)   Star Board Side
 Bahagian kanan kayak.

     2)   Port Side
 Bahagian kiri kayak.

     3)     Bow dan Stern (Haluan dan Buritan)
Bahagian muncung hadapan dan belakang kayak berbentuk tajam dan bulat. Bow dalah muncung bahagian hadapan manakala Stern adalah muncung bahagian belakang. Fungsi utamanya ialah untuk memotong air dan memecah ombak selain menjadi panduan arah tujuan kayak.

     4)    Hull 
Dinding lantai, geladak bahagian bawah kayak.Ia mempunyai bentuk yang berbeza-beza bergantung kepada jenis dan kegunaan sesebuah kayak itu.
 
     5)    Toggles 
Sejenis tali atau tempat pemegang yang terdapat di bahagian hujung bow dan stern. Kegunaannya ialah memudahkan anda mengangkat sesebuah kayak, berpaut apabila terbalik dan mengikatnya ke tebing.

     6)    Cockpit 
Ruangan yang terletak ditengah-tengah kayak dan di antara foredeck dan aftdeck. Ia meruapakan kawasan di mana pendayung duduk di dalamnya. Bahagian hadapan dan belakang kayak boleh ditentukan dengan melihat kepada bahagian cockpit.

     7)    Seat (Tempat Duduk)
Tempat duduk pendayung yang terletak di dalam cockpit. Tempat duduk yang tlnggi akan memberikan kesan terhadap daya dayungan dan menambahkan kelajuan kayak tetapi rendan tahap imbangannya. Tempat duduk yang rendan pula stabil imbangannya namun menghasilkan daya dayungan yang rendah.

     8)    Coaming 
Bahagian tepi yang kecik dan nipis mengelilingi cockpit. Berfungsi untuk menghalang air dari memasuki cockpit dan tempat untuk mengikat spray cover.
  
     9)    Hatches 
Lubang berpenutup yang terdapat di tengah bahagian foredeck dan
aftdeck.Fungsinya ialah untuk menyimpan peralatan diri dan perkhemahan. Saiz hatches ini bergantung kepada saiz dan bentuk kayak itu sendiri. Ia hanya terdapat pada kayak laut.

    10) Bouyancy Aid
Bahan apungan yang terdapat di dalam kayak. Ia terletak di bawah deck di bahagian bow dan stern. Fungsi utamanya ialah untuk mengapungkan kayak apabila terbalik dan di masuki air. Selain itu, ia juga mengukuhkan dan menyokong bahagian geladak atas dan bawah. Secara amnya, terdapat tiga jenis buoyancy iaitu Beg Udara, Foam dan Polisterin.


Bahagian dayung 


Blade (Bilah mata dayung)

Blade ialah kepingan yang berada di hujung batang dayung. Ia berfungsi untuk mangaut seberapa banyak air bagi menghasilkan pergerakan kayak.

Shaft / Loom / Bar (Batang tengah Pendayung)
Ia berbentuk bulat dan lazimnya lurus. Ia merupakan bahagian pemegang pendayung.

Neck (leher Pendayung)
Bahagian pencantuman antara blade dan shaft.

Front Of Blade (Permukaan Dayung)
Bahagian hadapan bilah dayung yang berbentuk cekung dan berfungsi untuk mengaut air.

Back of Balde (Belakang Dayung)
bahagian belakang muka dayung. Ia berbentuk cembung untuk memberi sokongan yang kuat kepada mata dayung.

Jom tengok kitorang berkayak...... hehe




Refleksi:
Kelas minggu ini mengajar bagaimana bermain kayak. Kayak sebenarnya telah bermula seawal peradaban manusia lagi. Ini kerana air merupakan sumber pengangkutan utama bg mereka. Berkayak memberi pengalaman yang baru dan lebih bermakna lagi jika aktiviti rekreasi sebegitu dilakukan secara berkumpulan yang mampu menjamin kecergasan minda.Kayak yang berbentuk seakan perahu moden dengan rekaan meruncing tajam di kedua-dua hujungnya sesuai untuk dikendalikan sama ada seorang atau lebih jurumudi.Untuk berkayak memerlukan seseorang yang mempunyai kekuatan tangan sebagai jentera utama untuk mendayungkan kayak.

Namun, bagi aktiviti santai dan rekreasi cukup sekadar memahami teknik mendayung kayak, selain bijak mengimbangkan kerangka kayak bagi mengelak kayak daripada terbalik. Memakai jeket keselamatan juga sangat penting sebagai persediaan sekiranya berlaku perkara-perkara yang tidak dingini. Selain itu, mengenali bahagian-bahagian kayak dapat menambahkan pengetahuan kita terhadap aktiviti ini. Oleh itu, bagi sesiapa yang belum mencuba aktiviti ini, disarankan supaya mencubanya. Tak pandai tak apa, yang penting adalah pengalaman. 

Sekian =) 

No comments:

Post a Comment